måndag 3 maj 2010

Öppning


Det är en ny måndag och jag vaknar på ett nytt sätt. En ny liten person väcker mig, allt mer varsamt för var dag som går. Det fläktar från mitt öppna fönster och det är maj där ute. Snart kommer nostalgin, men än har jag en stund kvar.

Medan jag gör allt som jag alltid gör, tittar jag på solen och hur den faller över parketten. Jag känner doften och värmen, men jag sitter inomhus. Jag sitter här, blekvit och med längtan ut förlorad. Som någon annan.

Jag skriver några ord, gör en lista, diskar, viker tvätten från igår. Jag tittar på en knippe energi och känner en egendomlig värme bita sig fast inuti mig. Lämna mig ifred, ber jag, så tyst så det inte ens hörs. Egentligen menar jag stanna kvar här hos mig.

Majdagar kommer snart. Jag skall också hitta solen och värmen och doften och längtan. Jag skall också promenera genom solstråle efter solstråle. Jag skall också vakna, trött, jagad, lustfylld. Full av allt. Jag vet att jag kommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar