fredag 6 juli 2012

Emergency exit


Det regnar på mig när jag går därifrån.
Det regnar svavelsyra från himlen men mitt skal är intakt medan insidan av mig långsamt fräts sönder.

Du ska vara glad att du fortfarande är ung
Sedan kommer din kvinnlighet att försvinna, stjälas ifrån dig
Utan att det är någonting du kan göra åt det
Du ska vara glad att du fortfarande är ung

Och jag tänker
Jag hade gjort vad som helst för att låta den där svavelsyran smula sönder min yta.
Låtit mig behålla allt det innanför intakt.

Det är meningslösa, verkningslösa, energistjälande tankar, men jag formulerar dem ändå. Om och om igen.

Så kommer jag innanför min dörr och syran förvandlas till regndroppar; svala, rena, helande.
För över mina golv går vågorna av svavel ständigt. Som för att kompensera.

Och jag sliter av mig alla fuktdrypande kläder, försöker trolla bort doften av allting utanför.
Ställer mig mitt på golvet, mitt rummet, mitt i orkanens öga.
Blundar, tar ett djupt andetag.
 
Sedan rullar jag upp persiennerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar