tisdag 27 december 2011

En gudomlig komedi


Snart kommer smällen som kommer att leda till ett olyckligt litet snubbel.
Strax innan kommer det dom kallar peak, eller klimax.
Dessförinnan, och nu är det bråttom, hinner tusen briljanta små stadier av klarsynthet passera.
Tusen små idéer om hur världen fungerar.
Tusen små lösningar på frågan om meningen med livet.
Tusen små - alla lika klart briljerande - vägval.

Det är över på mindre än en sekund.
Vi siktar mot stjärnorna för att kunna hitta ljuset.
Vi söker ljuset för att få kunna se stjärnor igen.

Jag tänker att alla andra kommer att kunna se mina konturer så väldigt mycket bättre, om jag bara gör dem lite skarpare. Det kanske är min skyldighet.


Jag tänker att om jag ser stjärnor - om jag verkligen fokuserar på dem - så slipper jag se allt det svarta däremellan.



2 kommentarer:

  1. Vet inte om din rubrik syftade på dante, men det gjorde mig otroligt sugen att läsa hans verk igen.

    SvaraRadera